• BIST 109.156
  • Altın 153,298
  • Dolar 3,8173
  • Euro 4,5053
  • İstanbul 13 °C
  • Ankara -3 °C
  • İzmir 9 °C
  • Adana 6 °C
  • Antalya 9 °C

Başarılı sanatçı Farniyaz Zaker İstanbul'da!

Yaşamını İngiltere'de sürdüren İranlı sanatçı Farniyaz Zaker, Something There Was That Must Have Loved A Wall isimli sergisiyle 9 Ocak - 7 Mart tarihleri arasında Pi Artworks İstanbul'da.

Farniyaz Zaker, İstanbul'da açılacak Something There Was That Must Have Loved A Wall isimli kişisel sergisinde giyim, beden ve bina arasındaki ilişkiyi araştırıyor. Bunu yaparken de galeri mekanına çeşitli müdahalelerde bulunuyor. Serginin başlığını tarihçi Charles S. Maier'den alıntılayan sanatçı, mimari ve mekan üzerine güdülen politikaların modern dünyanın inşasında oynadığı önemli rolü hatırlatıyor.

İstiklal Caddesi üzerinde yer alan tarihi Mısır Apartmanındaki Pi Artworks'te gerçekleşecek olan sergi, bugün 18:30 - 20:30 saatleri arasında gerçekleşecek ön gösterim sonrasında 9 Ocak - 7 Mart tarihleri arasında ziyaretçileriyle buluşacak.

ZİYARETÇİYE TANIDIK GELECEK MOTİFLER

20. yüzyılla birlikte mimaride yaşanan sadeleşme ve ortaya çıkan modern yaklaşımlarla birlikte duvarlar süslerinden arındı; Rönesans estetiğinin ihtişamı yerini işlevselliğin öne çıktığı yapılara bıraktı. Buna paralel olarak giyim modasında da sadeleşme yaşandı. Kadın bedeninin, tıpkı mimari öğelerde olduğu gibi, süslerden arındırılması gerektiği yönündeki görüşlerin ortaya çıkışı da bu döneme rastlar. Zaker, son sergisinde modern dönem öncesine ait süsleri geri getiriyor. Galerinin ortasına yerleştirdiği sütuna çeşitli motiflerle bezenmiş kumaşlar giydirerek, beden ve bina ilişkisini yeniden kuruyor. Pi Artworks'ün bir asrı aşkın süredir ayakta duran tarihi Mısır Apartmanı'ndaki yerine yeni yaklaşımlar getirirken, binanın yapısıyla da ilişkiye geçen bir yerleştirme yaratıyor. Diğer taraftan, sanatçının mekana sonradan eklediği süslemeler belirli bir dönem veya tarzı yansıtma kaygısı gütmüyor. Zaker, ziyaretçiye tanıdık gelecek, şehrin çehresinde sıkça karşılaştığımız motifleri kullanıyor çalışmalarında.

'BİZ MEKANI NASIL ETKİLİYORUZ?'

Sanatçı sütun görünümünde hareketli ve esnek mekanizmalar yaratarak, bu mimari unsuru salt işlevsel özelliklerinden özgürleştiriyor. Bu tür sıra dışı müdahalelerle mekanı değiştirerek yeniden tanımlayan Zaker, onun yapısına yönelik farklı türde bir farkındalık yaratıyor. Mekanı anlamak, yeniden tanımlamak ve yorumlamak üzerine işler üretirken, "Biz mekana nasıl etki ediyoruz, o bizi nasıl etkiliyor?" sorularını da gündeme getiriyor.

Primeval Relationship I başlıklı yerleştirmesinde sanatçı, galeriyi dört el dokuması halı ve uzun saçaklarla kaplıyor. Mekanı saran bu yerleştirme önce onunla bütünleşiyor, sonra da onun kendisi haline geliyor. Burada Gottfried Semper'in sözlerinden yola çıkarak, mimariyle giyimin ilkel dönemlerden beri süregelen ilişkisine gönderme yapan Zaker, burada sergideki diğer işlerin tersine bir yöntem benimsiyor: Halıyı süslemelerden arındırarak alışık olduğumuz imgesinden uzaklaştırıyor. Ardından onu, serginin merkezine yerleştiriyor.

HİÇ SİLİNMEYEN İZLER

Sergide Somatic Memories I başlıklı çift kanallı bir video yerleştirmesi bulunuyor. Bu çalışmalarında sanatçı, kıyafetlerin beden üzerinde bıraktığı izlere dikkat çekerken, simgesel bir dille çevrenin insan üzerindeki etkilerini de inceliyor. Her biri yaklaşık 70 dakika süren videolarda vücuttaki çamaşır izlerinin yavaşça silindiğini görsek de hiçbir zaman tamamen kaybolduklarına ikna olmuyoruz. Zaker bu sade ve anlaşılır imge aracılığıyla çevrenin, yaşadıklarımızın bizde yarattığı, kimi hiç silinmeyen, kiminden de kurtulması uzun zaman alan duygusal etkilere işaret ediyor. Loop şeklinde sürekli tekrar eden videoda, izlerin yavaşça silinip sonra yeniden ortaya çıktığına tanık oluyoruz.

Farniyaz Zaker, d. 1982. Başlıca sergileri: I.A.F. (kişisel), Sharjah Art Museum, BAE (2014); Islamic Arts Festival, Sharjah Art Museum, BAE (2014); Arte Laguna Prize, Arsenale, Venedik, İtalya (2014); Repeated Return (kişisel), Dolphin Gallery, St. John’s College, Oxford, İngiltere (2013); The Wall of Europe, Paese Museo, San Sperate, Sardinya, İtalya (2013); In site, The Ashmolean Museum, Oxford, İngiltere (2012); ve Pardeh, Ruskin School of Drawing and Fine Arts, Oxford, İngiltere (2011). Sanatçının yapıtları Art and Video Insight Foundation (Bologna, İtalya) ve Vehbi Koç Vakfı gibi koleksiyonlara dahil olmuştur. 2013 yılında Oxford'daki St. John’s College, Ruskin School of Drawing and Fine Art'ta doktorasını tamamlayan Zaker, doktora sonrası işbirliği için Koç Üniversitesi Toplumsal Cinsiyet ve Kadın Çalışmaları Araştırma ve Uygulama Merkezi'ne (Koç-Kam) davet edildi.

Sergi, Farniyaz Zaker ve Ceren Arkman'ın bugün saat 17:00'de yapacağı konuşmayı takiben, 18:30 - 20:30 saatleri arasında gerçekleşecek ön gösterim sonrasında 9 Ocak - 7 Mart tarihleri arasında ziyaretçilerle buluşacak.

      UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
      Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
      Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
    Diğer Haberler
    123456
    Tüm Hakları Saklıdır © 2016 ABC Gazetesi | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
    Tel : +90 212 963 1051 (pbx)